Ylös

Yhteystietolomakkeen ja CRM-järjestelmän integrointi voi nelinkertaistaa myyntikonversiosi

Uusasiakashankinta ja potentiaalisten asiakkaiden yhteydenottojen käsittely on tärkeä osa myyntiprosessia. Hyvin automatisoituina nämä prosessit voivat säästää merkittävästi aikaa ja rahaa verrattuna uuden asiakkaan tietojen käsittelyyn käsin.

Uudessa artikkelisarjassamme kerromme vinkkejä myyntiputken tehokkaampaan hoitoon. Aloitamme uuden asiakkaan löytämisestä ja lopetamme kauppojen lyömiseen lukkoon.

Nopeat syövät hitaat

HubSpot tutki HubSpot Research Consumer Customer Support Survey Q2 2018 -tutkimuksessaan, kuinka tärkeää nopea yhteydenottopyyntöön vastaaminen on. Tutkimus perustui 1 000 yhdysvaltalaiseen, brittiläiseen, australialaiseen ja singaporelaiseen asiakkaaseen ja osoitti, että 59 % uusista asiakkaista haluaa palautetta ja lisätietoa tuotteista kolmenkymmenen minuutin kuluessa. Tämän perusteella nopea reagointi asiakkaan yhteydenottoon on erittäin tärkeää myynnin onnistumisen kannalta.

CRM-ohjelmiston käyttö alkaa olla arkipäivää

Nykyisessä nopeatahtisessa maailmassa CRM-järjestelmän käyttö alkaa olla elinehto sekä B2C- että B2B-myynnissä. Gartnerin tutkimuksesta selviää, että asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttöönotto onkin kasvanut isoimmaksi tietojärjestelmien liiketoiminta-alueeksi. Myynnin onnistumisen kannalta on tärkeää, että myyntimahdollisuuksien etenemistä liidistä kauppaan seurataan systemaattisesti ja keskitetysti.

Kaupan voittaminen huutaa automaatiota

Nopea ja tehokas myynti alkaa putken alkupäästä – liidistä. David Elkington, InsideSales.comin toimitusjohtaja ja perustaja, mainitsee, että ”Mahdollisuus siirtyy 3 000 kertaa todennäköisemmin eteenpäin myyntiprosessissa, jos otat yhteyttä viiden minuutin kuluessa.”

Sivuvierailijoista keskimäärin 2,38 % täyttää yhteydenottolomakkeen. Jos kontaktin ottanut kävijä on tullut vaikkapa Google-markkinoinnin kautta 2,5 €:n klikkihinnalla, tuo yhteydenotto on maksanut noin 90 €. Olisikin järjetöntä jättää arvokkaat ja harvinaiset yhteydenotot pyörimään myyntimiehen tai yrityksen yleiseen sähköpostilaatikkoon. Varsinkin, kun huomioidaan aiemmin mainittu asiakkaiden odotus nopeasta vasteajasta ja sen vaikutus kaupan todennäköisyyteen. 

Miten se toimii?

Oletetaan, että uusi asiakas tulee nettisivullesi, lukee tuotteestasi ja päättää jättää yhteydenottopyynnön saadakseen siitä lisätietoja. Tässä ajoitus on ratkaiseva. Mitä tapahtuu, jos tietoja ei prosessoida ja siirretä automaattisesti asiakkuudenhallintajärjestelmään hoidettavaksi, seurattavaksi ja kaikkien nähtäväksi? Myyntitiimiltä kuluu helposti tunteja, jopa päiviä, ennen kuin asiakkaaseen ollaan yhteydessä. Tietojen syöttäminen käsin lisää kirjoitusvirheiden riskiä, ja jos asiakkaan tietoja ei löydy CRM-järjestelmästä, liidi voidaan menettää.

Lisäksi tietojen kirjaaminen yhteystietolomakkeesta heti CRM-järjestelmään mahdollistaa yhteydenoton jopa muutaman minuutin sisällä. CRM-järjestelmä hoitaa muutkin asiat: mahdollistaa liidien automaattisen priorisoinnin, valitsee tiimin jäsenen tehtävään ja välittää tälle viestin hyvin pian yhteydenottopyynnön jälkeen.

Mitä hyötyjä saat integroimalla yhteystietolomakkeen CRM-järjestelmään?

Liidien muuttaminen asiakkaiksi tehostuu, kun oikea henkilö voi olla asiakkaaseen heti yhteydessä. Integraatio auttaa sinua segmentoimaan potentiaaliset asiakkaat aloitussivulta oikeaan liidisegmenttiin. Näin integraatio mahdollistaa isommat myyntimäärät ja toiminnan laajuuden kokoamalla ja jäsentämällä kaiken myyntitiimisi tarvitseman tiedon. Sen avulla voidaa myös määrittää CRM-järjestelmään automaatioita, jotka alkavat välittömästi, esimerkiksi sähköpostitse, lämmittää asiakasta. Näin voit pitää yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin jakamalla heille kiinnostavaa sisältöä.

Pipedriven tapaiset järjestelmät mahdollistavat myyntikonversiolukujen kasvun integroimalla yhteystietolomakkeen CRM-järjestelmään. Näin myyntitiimisi asiakashankinta tehostuu, ja se kuluttaa vähemmän aikaa kauppojen lyömiseen lukkoon.

Kokeile toimiiko meidän integraatiomme ottamalla yhteyttä tai Bookkaa lyhyt 20 min. yrityskohtainen Pipedrive-demo

Yhteyttä voit ottaa lomakkeellamme, joka on integroitu CRM-järjestelmäämme.

Alla olevasta lomakkeesta voit puolestasi varata sinulle sopivan ajan demolle. Systeemi lähettää sähköpostiisi kalenterikutsun ja videokokouslinkin.  – Ja luonnollisesti siitäkin tulee tieto Pipedrive CRM-järjestelmäämme.

Varaamalla demon annat meille GDPR:n ja tietosuojaselosteemme mukaisesti luvan tallentaa ja käsitellä yhteystietojasi myynti- ja markkinointijärjestelmissämme sekä luvan lähettää markkinointisähköpostia palveluistamme. Voit halutessasi milloin tahansa poistua postituslistaltamme kunkin sähköpostin lopussa olevasta linkistä.

Pekka Poukkula

pekka.poukkula@letsdoit.fi

Toimitusjohtaja, Business Architecht, BonusEurope OÜ. Pekalla on yli 20 vuoden kokemus liiketoiminnan ja sitä tukevien tietojärjestelmien kehittämisestä sekä muutosprojektien johtamisesta. Pääosan urastaan hän on toiminut yrittäjänä, mutta kokemusta on myös globaalista korporaatiosta. Asiakkaita on ollut mikroyrityksistä miljardikonserneihin. Kokemusta on kertynyt myös oman kansainvälisen B2B applikaation kehittämisestä, markkinoinnista, palvelutuotannosta sekä ”cocreation” -jatkokehityksestä. Pekan erityisalueita  ovat proaktiivisen myynnin ja tuottavuuden (tilaus-tuotanto-toimitus ketjun) kehittäminen sekä näiden mittaaminen ja johtaminen virtaviivaistettujen digitaalisten prosessien avulla

Ei kommentteja
Lisää kommentti
Nimi*
Sähköposti*
Sivusto