Let’s do a website – kuinka rakennetaan laadukkaat kotisivut yritykselle

Netti, interveps, world wide web. Internet on keskeinen osa arkeamme ja sen kehitys on tuonut meidät aikaan, jolloin yrityksen nettisivu ei ole vain logo, yleiskuvaus ja yhteystiedot. Kukaan ei enää kyseenalaista internetin tarjoamia mahdollisuuksia yrityselämälle.

Eikä kilpailukykyisten kotisivujen tekeminen ole enää tehtävä, jonka sihteeri voi askarrella oto-hommana valmiille pohjalle. Yksilöllinen visuaalinen suunnittelu, tarpeisiin vastaava toiminnallisuus, käyttäjäystävällisyys ja monipuoliset kommunikointiväylät todella houkuttavat ja sitouttavat asiakasta sekä mahdollistavat vuorovaikutuksen hänen kanssaan – ja automaatioiden avulla tämä ei välttämättä edes tarkoita ylimääräisiä työtunteja.

Me Let’s do !T:n osaajat aloimme kehittää nettisivustoja jo ennen Googlen voittokulkua, ja taitomme ovat kehittyneet rinta rinnan teknologisen kehityksen kanssa. Olemme aina pyrkineet kurkottamaan hieman pidemmälle, ja uskoimme jo varhain internetin mahdollisuuksiin yritysmaailmalle. Teknologiat ja toimintatavat ovat osin muuttuneet alkuajoista, mutta tavoite on edelleen sama – toteuttaa toimivat, yksilölliset ja helposti saavutettavat verkkosivut.

Tästä voit katsoa podcast-jaksomme digitalisaatiosta.

Tell !T -tiimimme on viettänyt satoja tunteja tiedon keräämisen äärellä löytääkseen tehokkaimmat web-kehittämisen keinot sekä ne ominaisuudet, jotka ovat parhaiten toimivien kaupallisten sivustojen taikavoima. Tavoitteena on ollut luoda konsepti, jossa suunnittelun, toteutuksen ja yksilöllisyyden tasosta ei tarvitse tinkiä, mutta verkkosivujen hinta pysyy silti kohtuullisena.

Ja vastauksia on löytynyt. Niiden perusteella olemme laatineet tarkan mallin sivustokehitystyömme pohjaksi, joka sisältää mielestämme kriittisimmät ydinasiat parhaan mahdollisen sivuston luomiseksi.

Meille valkeni, että eräs yllättävä asia on ytimen ytimessä: empatia.

On mahdotonta toteuttaa loistavat nettisivut ilman, että asettuu itse yrityksen omistajan saappaisiin ja todella aistii, miltä yrittäjyyden haasteet tuntuvat. Lisäksi on tärkeää ymmärtää myös yrityksen asiakkaita – kuinka he toimivat, ajattelevat, ja millaisiin tarpeisiin he etsivät netistä vastauksia.

Empaattinen lähestymistapa toki vaatii hieman enemmän aikaa, energiaa ja vaivannäköä, kun tiimimme perehtyy yrityksesi toiminta-alueisiin. Mutta sen me teemme, kunnes tunnemme itsemme osaksi yritystäsi. Meille tulevat tutuiksi tuotteesi, palvelusi, kohderyhmäsi sekä heidän tarpeensa ja toiveensa. Ymmärrämme keitä he ovat, mitä reittejä pitkin he etsivät tarvitsemaansa ja kuinka he ostavat sen. Omaksumme yrityksesi arvot ja teemme työtämme niiden pohjalta.

Olemme todenneet tämän lähestymistavan – tiimimme tuomisen osaksi asiakkaan yritysperhettä web-kehittämisprojektin toteuttamiseksi – erittäin toimivaksi. Ja mikä tärkeämpää, asiakkaamme kokevat saavansa meiltä aina hieman enemmän kuin mitä paperille kirjattiin. Kun kartoitamme ja ymmärrämme yritystäsi ja sen markkinoita, myös sinä saat tarkemman kuvan keinoista, joilla voit lisätä yrityksesi kasvua. Näet kuinka potentiaaliset asiakkaasi toimivat ennen ja jälkeen kauppojen teon, ja voit hyödyntää tätä tietoa. Opit avullamme lisää kilpailijoistasi ja tiedät, mitä avainsanoja kannattaa käyttää sivustosi sisällöissä.

Millainen sitten on todella hyvä ja toimiva nettisivusto?

Silmää hivelevä graafinen suunnittelu, koreat painikkeet ja taidokkaat tekstit ovat tietenkin eduksi, mutta ne eivät silti ole tärkein asia. Ne vain muodostavat ”koneen” jonka varassa sivuston perustehtävä toimii. Ja perustehtävä on se, kuinka nopeasti sivustosi kykenee vangitsemaan asiakkaasi mielenkiinnon, vastaamaan hänen kysymyksiinsä ja ratkaisemaan hänen ongelmansa.

Juuri siksi meidän ensimmäinen tehtävämme on oppia tuntemaan sekä yrityksesi että asiakkaasi syvällisesti. Saamme oleellista tietoa yrityksesi historiasta, siitä miksi päätit perustaa sen, ja henkilökohtaisista arvoistasi. Työn edetessä voimme kuvata näitä arvoja ja näkemyksiä yrityksesi sivuston visuaalisessa suunnittelussa, toiminnoissa ja sisällöissä.

Lisäksi kartoitamme yrityksesi toiminnan kokonaisuutena, ja kuinka sen tulee näkyä sivuston navigoinnissa. Sitä varten käytössämme on tarkkoja työkaluja, joiden avulla luomme interaktiivisen ”kartan” yrityksestäsi. Tällainen kartta on usein keskeinen apu myös yrityksen kehittämisessä ja kasvussa, kun näet selkeästi kaikki toiminnot ja missä niistä on parhaat kasvumahdollisuudet.

Näin olemme suorittaneet ensimmäisen askeleen, ja seuraavana on asiakasanalyysi. Kohderyhmäsi ymmärtämiseksi suoritamme tarkkaa tutkimusta ja pohdintaa, sillä vain ajattelemisen kautta kyetään tavoittamaan todellinen ymmärrys siitä, keitä asiakkaasi ovat, mitä he haluavat ja mistä he sitä etsivät. Kun kohderyhmäsi ominaisuudet ovat selvillä, on mahdollista kohdistaa heille juuri oikeanlaista sisältöä.

Tämän jälkeen alamme rakentaa sivustosi runkoa. Yksi tärkeimpiä tehtäviä on luoda sivustolle tehokkain mahdollinen navigointi, joka vastaa mahdollisimman monien kävijöiden tarpeisiin. Valikoiden jokaisen kohdan olisi hyvä päätyä jonkin tuotteen tai palvelun sivulle. Laskeutumissivuja on hyvä olla riittävä määrä – ideaalitilanteessa yksi jokaiselle tuotteelle ja palvelulle – sillä nettikampanjat ovat sitä tarkempia ja tehokkaampia, mitä enemmän laskeutumissivuja on. Kun mainostat Googlessa, pystyt ohjaamaan jokaisen liidin oikealle sivulle. Lisäksi kaikki yksittäiset sivut toteutetaan siten, että ne vetoavat juuri niihin ihmisiin, joille ne on suunnattu.

Seuraava vaihe on sivuston design ja sisältö. Sisällöntuotantoa ei voida erottaa kasvuhakkeroinnin metodeista, joista kerrotaan enemmän täällä. Meidän on tunnettava sekä asiakkaiden kipupisteet että heidän käyttämänsä hakusanat, jolloin voimme houkuttaa heidät sivustolle käyttämällä oikeita avainsanoja. Näin sivuston näkyvyys paranee ja se löytyy helposti hakukoneilla.

Ja kun olemme yhdistäneet sivuston rakenteen, ulkoasun, sen välittämät viestit ja sisällöt, voimme julkaista sen. Sitten pääsemme optimoimaan sivustoa edistyneillä kasvuhakkeroinnin välineillä, joiden avulla saadaan syvällistä asiakasanalyysiä ja automatisoidaan liidien tuottamista. Näin sivustosi voi tuottaa moninkertaisen määrän myyntimahdollisuuksia.

Lisäksi Pipedrive-CRM-järjestelmän avulla voit helposti automatisoida myyntiputken toimintoja ja vähentää merkittävästi manuaalista tiedon syöttämistä ja yhdistelyä. Näin myyjäsi voivat keskittyä myymään tuotteitasi ja palvelujasi lämpimille liideille, jotka ovat osoittaneet kiinnostustaan sivustolla tai muita internetin reittejä pitkin.

Sivustot eivät tosiaankaan ole enää pelkkiä katalogeja tai yrityksen käyntikortti netissä. Edistyneiden teknologioiden avulla pystymme rakentamaan toimivia ”koneita” ja algoritmeja, jotka luovat automaattisesti uusia mahdollisuuksia ja tekevät myynnin ja markkinoinnin prosesseista suunnattomasti helpompia. Suuri osa työvaiheista on mahdollista automatisoida: sähköpostimarkkinoinnista uudelleenmarkkinointiin, liidien nappaamiseen sekä nettitoimintasi tehokkuuden ja muun tärkeän datan mittaamiseen ja analysointiin.

Tässä artikkelissa kerroimme vain pienen osan metodeista, algoritmeista ja välineistä, joita käytämme tehokkaasti myyvien nettisivujen luomiseen. Jos haluat uudistaa yrityksesi kotisivut tavalla, joka lisää myyntiä, liikevaihtoa ja yrityksesi toimintamahdollisuuksia, tule juttelemaan ystävällisen tiimimme kanssa ilmaiseen konsultaatioon ja katsotaan, kuinka uudistus olisi parasta toteuttaa. Luodaan yhdessä yrityksellesi internetiin houkutteleva majakka, joka kutsuu asiakkaat luoksesi.