Ylös

Digitaalinen murros – ketä kiinnostaa?

Pikahaku Helsingin Sanomien tekstiarkistosta paljastaa, että sana ”digitalisaatio” esiintyy 2000-luvulla ensi kerran vuonna 2001, jolloin sillä viitataan Nokian voittokulkuun. Viimeisen kahden vuoden aikana digitalisaatio termiä on kuitenkin ruvettu käyttämään eri medioissa enenevässä määrin ja Suomen hallituskin tuntuu puhuvan digitalisaatiosta ja digiloikasta. Digitalisaatiolle tuntuu olevan lukuisia määritelmiä ja näkökulma saattaa hieman vaihdella vaikkapa poliitikon tai yritysjohtajan välillä. Mitä tämän hämmentävän termin takana oikein on?

''Digitalisaatio sanana tarkoittaa nykyään yrityksen strategista kehittämistä, jolla pyritään kasvuun ja kehitykseen digitaalisia kyvykkyyksiä hyväksikäyttämällä.''

Digitalisaatio on aikakautemme muutosvoima, jonka merkitys yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti. Digitalisaatiota voidaan tarkastella joko yksittäisen yrityksen, markkinoiden ja toimialojen tai laajasti koko yhteiskunnan. Digitalisaation kehityksen voidaan katsoa alkaneen kolmannen teollisen vallankumouksen loppupuolella 1980-luvulla kotitietokoneiden yleistyessä. Kehitys on ollut erityisen nopeaa viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana ja se on mahdollistanut uusien toimintatapojen syntymistä myös liiketoimintaan. Yksinkertaisesti kuvattuna digitalisaatio on nykyisten prosessien kehittämistä teknologisten uudistusten avulla entistä paremmiksi. Niin yksilöiden, yritysten kuin yhteiskunnankin toiminnot siirtyvät enemmän ja enemmän digitaaliseen muotoon, ja asioita hoidetaan yhä useammin teknologiaa ja automatisaatioita hyödyntäen. Digitalisaatio sanana tarkoittaa nykyään yrityksen strategista kehittämistä, jolla pyritään kasvuun ja kehitykseen digitaalisia kyvykkyyksiä hyväksikäyttämällä. Kyseessä on johtamistavan muutos jossa keskitytään, asiakaskokemuksen, operatiivisten prosessien ja liiketoimintamallien kehittämiseen moderneja digitaalisia kyvykkyyksiä hyödyntämällä.

Digitalisoituvan ja nopeasti muuttuvan toimintaympäristön paineissa monelle yritykselle olennaiseksi haasteeksi nousee menestyvän digitaalisen liiketoiminnan rakentaminen. Digitaalinen murros tulee olemaan erityisen voimakasta ja nopeaa kuluttajatuotteita valmistavien (Business-to-Consumer) yritysten keskuudessa. Näyttää siltä, että kuluttajat odottavat entistä enemmän digitaalista palvelua päivittäisiin tiedonhaun ja ostamisen tarpeisiinsa. Ilman voimakasta digitaalista läsnäoloa kuluttajatuotteita valmistava yritys on vaarassa muuttua kohderyhmässään lähes tuntemattomaksi.

Yhtä lailla myös yrityksille tuotteita ja palveluita tarjoavien (Business-to-Business) yritysten liiketoimintaan digitaalisuus vaikuttaa entistä enemmän. Näillä aloilta toimivien yritysten on entistä tarpeellisempaa ja kohta ehkä jo jossain määrin pakollista esimerkiksi

  • tarjota verkkopalveluiden kautta kattavasti tietoa tuotteistaan
  • korvata manuaalisia prosesseja digitaalisilla työkaluilla
  • luoda erilaisia verkko-ostamisen mahdollisuuksia asiakkailleen
  • rakentaa näkyvyys sosiaalisessa mediassa
  • ja niin edelleen.

''Johtaminen ratkaisee digitalisaation onnistumisen.''

Johtaminen ratkaisee digitalisaation onnistumisen. Pohjimmiltaan digitalisaation johtamisessa on kysymys uudistumisen johtamisesta. Digitaalisuus ulottuu yrityksen kaikille tasoille. Se koskettaa kaikkia funktioita ja toiminnan tasoja strategiasta ja toimintamalleista yrityskulttuuriin sekä yksittäisten ihmisten toimenkuviin ja osaamisiin.

Let’s do !T auttaa asiakkaitaan löytämään digitalisaation mahdollisuudet ja tunnistamaan riskit. Toimimme omistajien ja yritysjohdon sparrarina, innovaattorina, fasilitaattorina ja tarvittaessa myös ideoiden toteuttajana. Yrityksille jotka vasta suunnittelevat digipolulle lähtemistä ja haluavat kasvattaa tietämystään digitalisaatiosta. Mikäli haluat keskustella aiheesta lisää, niin jätä meille yhteydenottopyyntö täältä

Teemu Tanskanen

teemu.tanskanen@letsdoit.fi

Toimitusjohtaja, business analyst (B.Sc.),  Quux Oy. Teemu Tanskasella on lähes 20 vuoden kokemus tuotekehityksestä, palveluliiketoiminnan kehityksestä ja liikkeenjohdosta. Hän on Quux Oy:n toimitusjohtaja ja startup yrittäjä. Hän toimii myös suomalaisten kasvuyrittäjien mentorina digitalisaatioon ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyen. Hänen osaamisensa keskittyy liikkeenjohtoon, liiketoimintaprosessien mallintamiseen ja automatisointiin, sekä toiminnan mittaamiseen. Erityisosaamisalueita ovat myös tuote- ja ohjelmistokehitys, palvelumuotoilu, yritys- ja tietoturvallisuus, digitalisaatio ja IoT, sekä digitaalinen alustatalous.

Ei kommentteja
Lisää kommentti
Nimi*
Sähköposti*
Sivusto